lørdag den 16. oktober 2010

Wisteria


Der er en del af mig, der ville dræbe for denne altan ...

Jeg elsker Wisteria. Og min drøm er et gammelt hus på landet med blåregn vokser op på væggene. Men på trods af, at jeg ikke tror, at jeg skal indføre det her.


Først og fremmest fordi det er egentlig ikke en balkon plante. Selv her er det ikke rigtig vokser på balkonen - det er blevet plantet i haven og derefter trænet op.



Det må have været plantet, da huset blev bygget, i betragtning af størrelsen af den, og bredden af stammen.



Det har været trænet op omhyggeligt, og grenene er derefter blevet støttet under og langs altanerne selv.



Wisteria kan plantes i krukker - men beholder plus vin måske snart bliver for tung til altanen. Hvis du er balkon havearbejde og agter at bruge store containere, er det værd at finde ud af, hvor meget vægt din altan kan støtte - efter min arkitekt mand, af den type altanen, vi har her er det normalt omkring 250-300 kg per kvadratfod. Husk dog, at du skal give mulighed for vægten af de mennesker, der måske stå på balkonen også. Det er ikke bare containere.

Så er der problemet med tiden. Wisteria tager op til 20 år til at blomstre, hvis der dyrkes fra frø, og nogle steder antyder, 4-5 eller mere, hvis vokset fra stiklinger. Selv hvis du har tålmodighed til at vente, pladsbegrænsninger på en balkon betyder, at du måske ikke ønsker at have en ikke-blomstrende plante hængende rundt så længe.



Og selv når den starter, vil du have en fantastisk skærm for et par uger i foråret og derefter alle balkon plads tages op for resten af året. Jeg er ikke sikker på det er det værd.


Det forekommer mig, at der er to muligheder - for det første at træne det som en standard. Den RHS site forklarer hvordan. Det vil stadig nå lille træ størrelse, men så længe din balkon kan tage så meget vægt, det skulle løse pladsproblemet.


Eller det kan dyrkes som en bonsai. Nu har jeg aldrig været rigtig i bonsai. Det er altid syntes alt for meget som mund-binding til mig. men i dette tilfælde må jeg sige jeg ville være hårdt fristet ...

Imens jeg bare at tage en kort gåtur op ad vejen i slutningen af april hvert år, og står og stirrer på denne ene. Jeg synes, det fortjener en pris for lyser op i byen.