torsdag den 19. marts 2009

Short Story s�ndag: To fra Randall Jarrell's Book of Stories

 Randall Jarrell's Book of Stories ofte efterlader mig forvirret . Samlingen omfatter et bredt udvalg af klassiske forfattere fra mange sprog og kulturer. Til dato har jeg læst Franz Kafka, Rainer Marie Rilke, Nikolai Gogol, Bertolt Brecht, Katherine Anne Porter, EM Forster, The Book of Jonaskrabbe, Saint-Simon og for i dag Isaac Babel og Chuan T'zu.

Jeg ved ikke rigtig ved, hvad de skal gøre af dem. "Awakening" ved Isaac Babel fortæller om en dreng, der er tvunget til at blive en violin Prodigy af hans far, og hvordan han forsøger at gøre oprør mod denne. "Fem anekdoter" ved Chuan T'zu er en meditation på frygt for døden. Jeg kunne godt lide dem begge men læser dem var lidt ligesom at læse Bibelen. Det er slet ikke klart, hvad budskabet er, selv efter at have læst dem et par gange, og jeg har mistanke om en gruppe af læsere ville ende med så mange fortolkninger som gruppen havde medlemmer. (Det er ikke tilfældigt, at Book of Jonaskrabbe er en af de korte historier i samlingen.) Min favorit i samlingen hidtil er Nicolai Gogo's "næse", som handler om en mand, hvis næse beslutter at forlade ham en dag. Stil et rum fuld af grad de studerende, hvad det betyder og se hvad der sker.

Så er jeg anbefale denne antologi? Jeg tror jeg. Jeg har nydt historier indtil nu, og jeg appreiciate en god historie, der efterlader mig undrende, hvad det var om. Der er ingen nemme svar i Randall Jarrell's Book of Stories , men der er masser af stof til eftertanke.

Hvis du har læst en kort historie nylig og vil gerne sende en link til din anmeldelse her på Short Story søndag, skal du bruge Mr. Linky nedenfor.