onsdag den 21. oktober 2009

garden update

- Late Blight ramt mit hjem tomater i går. The New Girl og Orange Blossom anlæg er stærkt inficeret. Andre OK hidtil. Jeg plukke frugterne nu, så snart de viser en rød til at modnes indenfor.
- Funny hvordan nogle af mine auberginer og peberfrugter rådner. Planterne ser OK. Jeg tænkte, om den sene blight. Jeg tænker det nok er, men jeg læser, at det er usædvanligt. Hmmm.
- Jeg tog alle mine popcorn - omkring 50 ører! (Jeg skal nok få et godt regne med snart.) Dens venter på at blive uden skal og hænges til tørre. Jeg ser frem til at have det hængende i køkkenet.
- Jeg har et par store skåle af grøntsager og venter på mig på køkkenbord. En ægte tegn på sensommeren. Det vil gøre et godt parti af rød sauce. Dette år vil blive tungere på gulerødder, løg, og Græskar og lysere på tomater, men lækker ingen tvivl.
- Jeg har plukket 4 eller 5 store butternuts hidtil. Jeg er nødt til at huske at bringe store stærke poser med mig, når jeg går i haven i disse dage.
- Min Chioggia roer var blege, næsten hvide indeni sidste gang, jeg kogte dem. Og ikke så sød som sidste år. Skuffende. Jeg tror, jeg lader dem blive for stor. Jeg var ikke klar over dette ville ske. Eller måske noget at gøre med det våde vejr?
- Min græskar bliver store. To Big Rock og flere Jarrahdale's. Jeg hørte på TV, at mange kommercielle avlere har meget små græskar i år på grund kølige tidlige sommer vejr. Jeg regner mig heldig.