tirsdag den 30. november 2010

Graeskar suppe til Hallowe'en



Ja, jeg ved jeg er den eneste person tilbage i verden, der stadig sætter en apostrof i Hallowe'en, men da jeg selv bruger hele ord og store bogstaver i min SMS-beskeder ...

Det er krøb op på mig uforvarende i år. Det er ikke en italiensk tradition, og indtil for nylig bestået ubemærket. Men så omkring ti år siden, græskar startede der findes i butikkerne i slutningen af oktober, samt andre Hallowe'en tema varer.

Indtil dette år. Pludselig ingenting. Ikke en græskar i syne, ingen hekse, ghosties og ghouls ... Intet. Er det, fordi butiksejere fandt det ikke havde fanget på nok til at gøre det rentabelt? Eller har den katolske kirke kritik sætte folk ud? Ikke sikker.

Oh well. Selv om jeg har ikke set nogen Hallowe'en pumkins i butikkerne, der er masser af den spiselige slags rundt. Og i går aftes lavede jeg en græskar suppe, der kom ud så godt, at jeg troede, jeg ville dele den opskrift - som jeg hellere lavet op som jeg gik langs, så undskyld hvis de mængder, der er lidt omtrentlige.

Du har brug for:

1 medium størrelse løg
1 porre
Olivenolie
Smør
En varm peber (valgfrit)
Halv et græskar
Et par kartofler
En håndfuld borlotti bønner
Vegetabilske eller hønsefond
Karry (valgfrit)
En håndfuld ærter
Mælk

1. Tilsæt olie og smør til en tung bund pan og sted over en medium varme.

2. Skræl og hak løg og porre. Tilføj på panden og steg i et par minutter. Derefter dække, skru ned for varmen og lad dem \ "svede \" - dvs de skal koge langsomt i olie / smør og deres egen væske, dreje gennemsigtig uden at det bruner.

3. Hvis du ønsker at tilføje i chili, hakkes og tilsættes det på dette punkt. Jeg gjorde - primært fordi jeg ønskede at bruge peber's Jeg ville dyrket på altanen i sommer. Men jeg er ikke en stor fan af varm peber, så jeg tror jeg fremover vil undlade det. Jeg følte det oversvømmet de andre udgaver snarere. Beslut afhængigt af din gane.



4. I mellemtiden, skræl og skær græskar og kartofler. Tilføj dem på panden, når porrer og løg virker gennemsigtige, og steg i et par minutter - hold dem dækket, og vende dem lejlighedsvis.

5. Tilføj bestanden. Jeg har næsten altid hjemmelavede lager i fryseren, som jeg sværger ved som grundlag for enhver suppe, men i går fandt jeg jeg ikke. Så jeg tilføjede koldt vand og drysses i vegetabilsk bouillonterning. Det virkede.

6. Mens bestanden er stadig koldt, tilsættes græskar, kartofler og borlotti bønner. Jeg brugte friske bønner, men hvis du bruger tør du skal have gennemblødt dem i mindst otte timer før. Hvis du bruger dåse (ikke anbefales), dræn og skyl dem først til at slippe af med salt. På dette tidspunkt skal det se sådan ud ...



7. Tilføj en lille mængde karry - igen afhænger af, hvor meget du kan lide det. Hvis du vender næsen op ved tanken om færdigblandede karry, skyldes det formentlig betyder, at du er til indisk krydderier, og kan producere en meget bedre blanding selv. Du er velkommen.

8. Lad det simre i cirka 45 minutter - eller indtil bønnerne er kogt. Så spids partiet ind i en blender og blend indtil glat.

9. Tip den tilbage i gryden og tilsæt ærter (jeg brugte frosne). Lad det simre indtil kogt.

10. Tilsæt mælk, og salt og peber. Koge over svag varme (må ikke koge) i endnu nogle minutter.

11. Don en heks 'eller troldmand' hat og nyde med nogle gode sprøde brød.

Selv med de peber det var fantastisk, og jeg ser frem til at prøve det igen uden.

Happy Hallowe'en.